donderdag 10 mei 2012

Grote stappen Gia Dinh deel 2

Zoals ik al in een eerder bericht melde zijn we bezig om grote stappen te maken in Gia Dinh, Op dit moment moet er veel worden uitgezocht en worden bekeken. Maar het word iets van 200 KM rottenpipe line vervangen, en direct DMA's bouwen. Een leuke klus waar ik de aanzet toe heb gegeven. Als Gia Dinh hun NRW met 7% kunnen terug brengen dan is dat over heel SaWaCo 2% reductie. op een verbruik van 1650000m3 per dag is dit serieus.Al met al een hele klus waar we wel even mee bezig zijn, onze Caretakers gaan de supervisie voeren op de projecten. ook dat is een uitdaging. Al met al leuk werk.


                                    



Foto impressies van de gebieden waar we niet met de auto kunnen komen, dan op de Honda "het vervoermiddel van Vietnam

dinsdag 8 mei 2012

Samenwerking met HueWaCo

Samenwerking  met HueWaCo.
Of te wel een WOP, is nu echt in de maak samen met HueWaCo. De samenwerking met Hue en VEI is al een poosje aan de gang maar dit was op basis van aftasten, nu komen er zaken op papier en kunnen we echt naar de toekomst kijken. Hue is een erg actief bedrijf met een goede progressief leiding. Ook een bedrijf wat will verjongen. Afgelopen week ben ik er twee dagen en een avond geweest, samen met mijn collega Gerard Soppe. Samen hebben we een kleine training gedaan en daarna een meeting gehad. De gehele vrijdag heb ik in de auto gezeten om gebieden te bezoeken die mogelijk later een "Water For Live project" zouden kunnen worden. Arme gebieden in de heuvels, daar waar de mensen het water uit een open waterput moeten halen, die in de droge periode geen of slechts weinig water geeft. Om over sanitaire nog maar niet te spreken, het toilet is achter het huis een plek op een aantal bamboe stokken boven een gat in de grond. Ik heb ook een aantal scholen bezocht. Eenmaal in gesprek met het schoolhoofd (vaak ook member van de people comité)  werd duidelijk dat schoonwater als een noodzaak wordt gezien om hun dorp op een hoger niveau te krijgen. En iedereen is bereid om (een beetje) te betalen voor zo'n voorziening, zelfs de armste.



WFL projecten zouden in deze gebieden zeer welkom zijn en passen.

Het was wel even afzien totaal 6 uur in de auto over hobbel wegen. Eenmaal buiten het voertuig was het 42 gr. Lunchen in deze gebieden is ook anders dan in de steden. Maar één ding was zeker de kip was erg vers. Maar als je dan bedenk wat je misschien in de toekomst voor deze kinderen kan betekenen,......Wat een geweldig mooie Job heb ik toch.

Op naar nieuwe avonturen.